Tipy a rady

Při plánování opravy vašeho motoru vás jistě napadá řada otázek. Abychom vám situaci ulehčili, připravili jsme pro vás několik tipů a rad, co je potřeba při opravě zvážit, na co si dát pozor a odpovědi na nejčastější otázky, které nám kladete. Pokud si i po prostudování této sekce webu nebudete něčím jisti, neváhejte nás kontaktovat.

Dodejte nám dostatek informací k objednávce​

Abychom vám mohli co nejlépe vyhovět a předešli komplikacím, je nutné přesně vědět potřebné informace k zakázce. Není to nic složitého a většinu těchto informací nám můžete poskytnout vyplněním naší průvodky k objednávce (ke stažení na webu). Většinou se jedná právě o informace, zda-li chcete válce svařovat, lakovat (jakou barvou) a nejčastěji jaký průměr pístního čepu u pístu potřebujete v případě, že existuje více možností a my nemáme klikovku, podle které bychom tuto informaci získali.

Získání těchto informací telefonicky není problém, jenom nás to relativně zdržuje od samotné práce (zakázek je spoustu a s tím spojených telefonátů také). Nicméně, pokud nevíte a chcete se poradit, není to problém. Berte to jenom jako tip.

Válce a hlavy

U vzduchem chlazených válců a hlav motorů nabízíme a doporučujeme opravu vylomených žeber. Hlavním důvodem není jenom estetické hledisko, ale hlavně funkční. Pokud chybí některé žebra, tak nedochází k ideálnímu odvodu tepla ze spalovacího prostoru, a tím může dojít k přehřívání (zadírání) motorů.

Před každým honováním válců by si měl každý majitel promyslet, jestli bude chtít řešit povrchovou úpravu válce. Někdo bude chtít nechat původní stav (patinu). To je pochopitelné u motocyklů v původním stavu, ale každý z vás by měl zvážit, zda-li původní stav válce odpovídá dobré funkčnosti motoru. Setkáváme se s válci silně rezavými, nebo naopak válci s nanesenými několika vrstvami barvy. Ani jedna varianta není dobrá pro správnou funkci motoru.

Proč lakovat válce před výbrusem:

  • vizuální hledisko
  • funkční hledisko (ideální odvod tepla – chlazení motoru)
  • z důvodu technologického postupu:
      • válec se před obráběním otryská vhodnou metodou (odstranění špíny, rzi, barev, karbonu, mastnot, atd.), a to nejenom na viditelných plochách, ale také ve vnitřních funkčních částech (sací, přefukové, výfukové kanály, atd.)
      • poté se válce oblepí, aby se nelakovali nežádoucí části dílu
      • nastříkání ideální vrstvy vypalovací barvy
      • samotné vypálení barvy v peci

Pokud si necháte válec nejprve vybrousit, a pak lakujete, znamená to pro vás následující:

  • při honování se díl zamastí chladící kapalinou ve stroji a vy poté musíte válec důkladně odmašťovat, tryskat (bez poškození vnitřní plochy válce, která už je honovaná) – nebezpečí poškození broušeného povrchu!!!
  • po nalakování dílu by mělo dojít k vypálení barvy. To se děje při teplotách přesahujících 200 °C a může tedy dojít ke tvarové deformaci přesně broušeného válce.

Proto doporučujeme vždy lakovat válce před výbrusem.

Tato otázka je jednoduchá a přitom složitá. Vůli pístu ve válci určuje výrobce motoru na základě spousty faktorů (např. typ motoru, chlazení, konstrukce (tvar a materiál) pístu, průběh výkonu, otáčky, atd.). To vše platí pouze v případě, že je použit originální náhradní díl od daného výrobce. Pokud již tento díl není dostupný nebo jej chcete nahradit replikovým dílem z jiných důvodů, pak vůli určuje výrobce pístu! Ten upravuje vůli v závislosti opět na všech parametrech konkrétního motoru, ale hlavně na své konstrukci pístu (může být jiná slitina hliníku, technologie výroby, tepelné opracování, povrchová úprava, geometrie, kvalita, atd.).

Dalším parametrem je ovšem i samotný řidič. Ten sám nejenom svou váhou (hlavně u motocyklů), ale stylem zajíždění motoru a samotným ježděním ovlivňuje správné fungování významným způsobem. Nesmíme opomenout i samotné sestavení a nastavení motoru po opravě. O kvalitním benzínu a mazacích olejích nemluvě.

Rádi vám s touto problematikou na základě dlouholetých zkušeností poradíme a případně vůli upravíme vám na míru.

Ve válci po finálním honování dochází ke vzniku drobných mikrootřepů na hranách, které je nutné odstranit. Důležité je to pro správnou funkci a klidný chod motoru. Každý mechanik by si měl před samotnou montáží válce a všechny jeho hrany odjehlit, vše důkladně vyčistit a namazat.

Před montáží pístu na ojnici doporučujeme srazit hranu pístního čepu. Pístní čep podchlaďte a píst nahřejte. Montáž provádějte doporučenými přípravky. U pístních kroužků doporučujeme také lehké sražení hran a před montáží důkladné vyčištění a promazání.

Montáž kroužků se vždy provádí značením pístních kroužků nahoru (tzn. směrem k hlavě motoru). Pokud kroužky nejsou označeny, pak je jejich otočení jedno.



Klikové hřídele

Ke klikové hřídeli dodané na opravu doporučujeme dodat středové čelo (labyrint) spolu s klikovou hřídelí na kontrolu. Tento díl bývá často zdrojem pozdějších problémů spojených s klepáním motoru, netěsností obou klikových komor, apod.

Čelo vizuálně prohlédněte a zkontrolujte:

  • Poškození na obvodu čela (rýhy, otlačeniny a jiné defekty)
  • Hlavně u čel z výroby dutých (odlehčených) je nutné zkontrolovat také vnitřní průměr karteru, zda-li nedošlo k vymačkání styčných ploch
  • Vnitřní průměr labyrintu (drážkovaný) průměr 39 mm (posuvkou změřit ovalitu tohoto průměru). U ovality větší než v řádu několika setin milimetru doporučujeme výměnu čela! Dále poškození typu vylomených přepážek v zápichu labyrintu, zalomených aretačních kolíků, atd. 

V případě kontroly u nás máte jistotu, že vám vrátíme vaše čelo vyčištěné, zkontrolované a dopasované na střed vaší klikovky nebo čelo nové (náš výrobek, na mnoha serverech označované jako “profi“), a zajistíte tím bezproblémový chod celé klikové hřídele.

Bronzové pouzdro

+ kluzné uložení (velmi tiché)

+ při kvalitním namazání dobrá funkčnost i životnost

+ u některých typů motorů originální dobové konstrukční řešení (originalita)

háklivé na přidírání (přesnost uložení, mazání)

problematická výměna při poškození (přelisování pomocí přípravku a dodatečné vystružení na požadovanou vůli)! Nelze pouze přelistovat – při přelisování dojde k deformaci!

Jehly (volně sypané)

+ menší tření než u kluzného uložení

+ větší únosnost

nejsou vedeny a může docházet ke křížení jednotlivých jehel

špatná montáž a demontáž a s tím spojené problémy

Jehlová klec

+ malé tření

+ vedení jehel v přímém směru (nedochází ke křížení)

+ jednoduchá montáž

+ dobrá životnost

+ jednoduchá výměna

lehce hlučnější

při prasknutí materiálu klece může dojít k většímu poškození motoru (nestává se)

Pro dlouhou životnost a bezproblémový chod motoru doporučujeme použití kvalitních ložisek. Primární značka, kterou montujeme již ve standardu je japonská NTN. Dále po dohodě FAG, SKF, KOYO, atd.

Čištění hliníku

Cenu čištění hliníku máme rozdělenu podle jednotlivých dílů (karter, víko, hlava, válec, atd.), ne na váhu. Na vyžádání vám zakázku naceníme nebo zašleme ceník.

Používáme metody:

  • aquablasting (vodní tryskání)
  • chemické čištění (leštění)
  • šetrné čištění bez úbytku materiálu
  • sjednocení vzhledu
  • ochrana před ulpíváním nečistot
  • díly zbavte alespoň hrubých nečistot a olejů
  • ideálně všechny díly sepište (viz. průvodka pro čištění na našem webu). 
  • zkontrolujte poškození a popište, co všechno chcete opravit
  • pokud zasíláte balíkem, dobře díly zabalte (ideálně proložte, pokud jich posíláte více)
  • pokud je na dílech něco na svařování, pečlivě to označte

Zasílání dílů kurýrem nebo poštou

Často se setkáváme se špatně zabalenými balíky. Po rozbalení balíku pak často zjistíme, že se díl v balíku poškodil. Ano někdy hrubým zacházením přepravců, ale nezřídka také špatným zabalením balíku. Při balení berte v potaz, že balíky přesunují nejenom lidé, ale jezdí také po dopravníkových pásech a může dojít k jejich převrácení. Z toho plyne, že je nutné balík připravit tak, aby se díly nepoškodily ani při několikanásobném převrácení balíku. Jako vystýlku doporučujeme molitan, polystyrén, textil, bublinkové fólie nebo k tomu určené výplně. Plastové bedny používejte jen ty, určené k přepravě.

Vždy prosím přikládejte vyplněný průvodní dopis s ADRESOU, TELEFONEM, E-MAILEM.

Spoustu zákazníků vyrábí pro přepravu dílů dřevěné bedny na míru. Ty jsou sice ideální pro ochranu dílů, ale mají i své nevýhody. Váha bedny a onen zmiňovaný materiál. Váha je problémem v momentu, kdy celková hmotnost zásilky přesáhne cca 31 kg. To je limit přepravních společností.

Dále materiál (dřevo) je vyloučen ze smluvních podmínek pro přepravu. Při zaslání dřevěné bedny od nás se nám zásilka vrátí a my jsme penalizování vysokou smluvní pokutou za porušení podmínek přepravy (viz. podmínky přepravy společnosti DPD).

Jak je možné, že dřevěná bedna přišla k nám bez problémů? Je to jednoduché. Podáním takové zásilky na parcel shop (sběrné místo – většinou nějaký obchod nebo firma) spadá balík do trochu jiných podmínek přepravy. Manažer vám oznámí, že podmínky platí i zde, ale z praxe nedochází k penalizaci těchto zásilek. Je to dáno tím, že zákazník balík předá zprostředkovateli (parcel shopu), a pak již nebývá penalizován, protože by to bylo komplikované. Firmy, které mají svoz pouze svých balíků z vlastní provozovny a jsou vázány smlouvou jsou ovšem penalizovány velmi snadno. Jen pro vysvětlenou, proč některé věci fungují jenom jednostranně ☹.

To bohužel možné není. Balíky s díly zasílejte výhradně na adresu Hovorany 730, PSČ 696 12
Česká republika

Opravené díly posíláme prostřednictvím přepravní společnosti DPD. Vždy se je snažíme zabalit co nejpečlivěji, aby při přepravě nebyly díly poškozeny. Bohužel ani při sebelepším balení není stoprocentní záruka, že k tomu nedojde (autonehoda apod.). Pokud by se to přeci jen stalo, budeme tuto situaci řešit s přepravní společností.

Výhody přepravy s DPD

  • rychlá přeprava
  • balíky jsou vždy pod dohledem a můžete sledovat, kde se právě nachází (tracking zásilek)

Osobní vyzvednutí je nejlepší, ale chápeme, že ne vždy možné.

Přejít nahoru